Egy bölcs mondás.
Buda vára hegyen fekszik
és a Duna mossa. Honnan vette nevét, nem egészen bizonyos: vagy az ókori Budaliatól,
vagy a Buddha nevű szent embertől, nem mintha ő alapitotta volna,
hanem csak úgy nevezték
el az ő hires nevéről. Buddha, Szent Jeromos tanusága szerint az
indiai bölcselők
tanainak szerzője volt, a bölcselőket gymnobrachmanoknak hivják,
és a
hagyomány szerint egy
szűz oldalából született. Hogy való vagy költött dolog-e ez a
születés, nem sokat vesződöm a
vitatásával. De annyi bizonyos, hogy Buddha egy igen bölcs
embernek a neve, a ki az indusok
vallását alapitotta. Ezt meg akartam jegyezni, mert Magyarországon
a hires embernek sokszor
találjuk mását, Szerém városa a példa rá, a mely Sirmustól, a
triballok régi királyáról vett
nevét máig megtartotta. Hogy egytől-egyig mindent fel ne soroljak:
Strigoniumot (Esztergom)
Magyarországon kivül másutt is találunk, valamint Pestet is, mert
Pestről már Vergilius is ir:
“láttam pesti módra gondozott rózsáskerteket.” Ez a Pest
Olaszországban van, a magyarországi a
Duna mellett fekszik, s szemben Budára tekint, s a Duna folyik el közöttük. Az egyik a
síkságon, a másik a hegyen terül el, a mely körül mindenütt
hévviz bugyog s a mely tele van
ültetve szőlővel és gyümölcsfával, ugy hogy Budáról egyik
oldalról kitünő bortermő
hegyeket, a másik oldalról Pestet és a sikságot látja az ember.
A várból a folyóhoz a lejárás oly
nehéz, hogy a királyok bőkezűségéből a Boldogasszony
templomától egész a Dunáig kőlépcső
épült.
De hogy dolgunkra
térjünk, Budán egy alkalommal összegyűlt az urak tanácsa, a
királyhoz
azonban még nem lehetett
bemenni. Közöttük volt Báthori Miklós, az előkelő származásu
váczi püspök is. Vácz
Budától husz mérföldnyire esik, s a kettő között a folyón
közlekednek.
Az emlitett Miklós
püspök erényekkel, szellemi képességekkel és szép külsővel
dúsan meg
van áldva, az ókori
tanulmányokat Italiában végezte, tehetségével gondos szorgalmat
páro-
sitva, semmi fáradságot,
éjjelezést, költséget sem kimélt, hogy a tudásban előhaladjon,
s rövid időn annyira jutott,
hogy tudományát és irodalmi képzettségét a legeszesebb tudósok
is nagy bámulattal méltányolták.
Mig az urak tanácskozása meg nem kezdődött, hogy idejét tétlenséggel s fecsegéssel ne
kelljen tékozolnia, könyv volt a kezében, ha jól emlékszem,
Ciceronak a “Tusculanumi
fejtegetések” czimű munkája. Sokan megmosolyogták, hogy ez a
derék fiatal ember könyvet olvas, a
mi ott nem volt szokásban, mert a magyarok előtt ujság volt, hogy
egy püspök könyveket olvas
és még hozzá azon a helyen, a hol beszélgetni és társalogni
szoktak.
E közben Mátyás király
megérkezett, s mikor meglátta, hogy Miklósnak könyv van a kezében, igy szólott
Galeottohoz: “Ugy gondolom, Miklós annak idején a te tanitványod
és
lakótársad volt; nagyon
szereti az irodalmat és a tudományokat, és ezt nagyon helyesen
teszi.
Mert az apostol a
püspökök tanitása alkalmával többek közt azt mondja, hogy a
püspöknek
tudósnak kell lennie,
mert hogyan tanithat az másokat, a ki maga sem tanul? A tudományt
pedig vagy égi ihletből,
vagy pedig fáradságos munka árán lehet megszerezni. Nagyon jól
cselekszik tehát Miklós,
hogy a rest tétlenséget kerüli, olvas és tanul és igy műveli
magát.”
Majd azokhoz az urakhoz
fordult a király, a kiknek nevetését meghallotta: “Ne nevessetek
-
mondá - olyan dolgon, a
mit nem tudtok megérteni. Balgaság, hogy Miklós püspököt kinevetitek. Hát sohasem
hallottátok, hogy mint a történelem tanitja, volt egy igen bölcs
római férfiu, a kit Catonak
hivtak. Ennek halálát, mely Afrika egyik városában, Uticában
történt , öngyilkosság által,
mert a szabadságért élő-haló Cató a köztársaságnak Caesar monarchiája folytán
bekövetkezett bukását nem akarta túlélni.maga a győzhetetlen
hadvezér, Julius Caesar is meggyászolta, bár mindenha ellenségek voltak; ez a rendkivüli
mély eszű, csodálatos tanultságu s mindenki előtt nagy
tekintélyű ember a tétlenséget a
bűnök kisértő alkalmának tartotta, s ezért, mig a római
senatus tagjai gyülekeztek, mindig
olvasgatott valamit.” Ezek hallatára azok, kik Miklós
olvasgatásán nevettek, csodálkozni
kezdettek rajta, mert ismerték nyájasságát, bőkezüségét és
nagylelkűségét, tudták, mily régi, nagy
családból származik és nagy tisztelettel emlegették édes
bátyját, Báthory Istvánt, mint a
török veszedelmét és megrontóját. Bámulták Miklós szép
testtartását, nap-nap után hallották
nyájas, elmés, és egy Cicero ajkára illő ékesszólását,
megbecsülték élénkségét,
állhatatosságát, becsületességét, hűségét, őszinte
barátságát, semmi büszkeséget és hiuságot sem találtak
benne, és ezek alapján ugy tartották, hogy mind hatalmas és
kiváló
őseinek, mind
testvérének, Istvánnak, csak diszére és becsületére válik, s
mindig is becsületére vált, azt az
egyet is, hogy a hazai szokás ellenére a királyi palotában
könyveket olvasgatott, csupa
tudatlanságból kárhoztatták benne. Tudták, milyen lélekkel,
mily éleseszűséggel tűrte és hiusitotta meg
versenytársainak és ellenségeinek áskálódásait azáltal, hogy
a gyűlölet özönében, a sors
kegyetlen csapásai és irigyei sűrű támadásai közepette is
olyannak mutatkozott, a minőnek
szerencsés körülményei között ismerték. Nem is emlitem, mily
bőkezűséggel, mennyi
költséggel épitette, ujra a templomot Olaszországból hivott
építőmesterekkel s diszitőkkel, hogy lelke
nagyságának a székesegyház és a püspöki palota pompája is
megfelelő legyen. Egyet azonban nem
hallgathatok el: hogy mikor, már most két esztendeje, Magyarországon jártam és
Miklós püspököt meglátogattam, oly szivesen fogadott és tartott
magánál, hogy bámulatos
vendégszeretetét magam is megcsodáltam. Ezenfelül folyton arra
ösztökélt, írjam meg Mátyás
király életét, hogy a nagy király cselekedetei, melyek hazájának
dicsőségére váltak és
hirt-nevet szereztek, feledékenységbe ne menjenek. Tetszett
udvartartásának különös pompája és
elegancziája is, mert házában egyre vagy az ima, vagy a tanulás
járja, vagy lant mellett énekszó
csendűl, vagy tisztes társalgás folyik; ott nem ismerik a
tétlenséget, lustaságot,
időpazarlást. Gyakran sétálgat a vártól a kertekig, a melyeket
ő maga erősitett meg s látott el
halastavakkal, s vissza a kertektől a várig, kiváló férfiak
társaságában, könyveket víve magukkal, úgy,
hogy a sétát vitatkozással töltik. A püspök néha hintón jár
és olvasgatás és tisztes társalgás
közben megnézi kellemes, verőfényes hegyeit, melyek körüs-körül
szöllővel és gyümölcsfával
vannak beültetve, úgy, hogy az ember arra a kellemes meggyőződésre jut, hogy azokat a jó
bortermő és virágzó hegyeket Minerva és a Múzsák egyaránt
lakják és
látogatják.
Forrás: Galeotto Marzio könyve Mátyás királyról
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése