Egy bölcs cselekedet.
Esztergom, dunaparti
magyar város, körülbelül harminczezer lépésnyire van Budától,
ahova a vizen szoktak lejárni;
magas halmon emelkedő igen erős és szép vára van. Ezen nem is
csodálkozhatunk, hisz
hajdanta itt volt a királyok széke és palotája. A várban épült
templom
már messziről feltünik,
előcsarnoka és padozata vörös márványnyal van kirakva és az
arany
és ezüst egyházi
szerek, továbbá gyönyörű és értékes papi ruházatok készlete
alapján bármely más templommal bátran
versenyezhet. Esztergom különben Magyarország egyházi fővárosa, igen gazdag érsekséggel:
évi jövedelme a régi jó időkben százezer aranyra is felment, de
most alig felét jövedelmezi.
Ennek a várnak János érsek volt a gazdája, a kiről már föntebb
emlitést tettem. A tudomány sok
ágában nem a legutolsó rendű képzettséggel birt, a
csillagászatot pedig annyira szerette,
hogy az Ephemeridest állandóan magával hordozta és semmibe sem fogott, míg a
csillagokat előzetesen meg nem vizsgálta. Kitünő és majd minden
tudományágban jártas férfiakat
tartott maga körül. Én magam is sokáig élveztem vendégszeretetét
és neki ajánlottam “Az
emberről” czimű művemet.
Tudósai közt volt egy
szicziliai születésű, Szent-Domonkos-rendű, éles eszű és gyors
felfo-
gásu, de nagyon
maga-bizott hittudós, Gattus János. Azt hiresztelte magáról, hogy
a hittudo-
mány minden kétes
kérdését azonnal megfejti, s nagyon szeretne párszor Mátyás
királylyal
egy kissé elvitatkozni.
Galeottotól, a ki Italiából Magyarországra hozta, hallotta, hogy
a
találékony eszű és
sima nyelvű király a tudósoknak fogós kérdéseket szokott
feladni és
elmésségével ugy
zavarba ejti és sarokba szoritja az embert, hogy hálójából és
érvelése
szövevényéből
kilábolni valóban nagy mesterség.
Történt, hogy a király
Esztergomon keresztül vette utját és az érsek vendége volt. A
mint ezt
megtudta Gattus, nagyon
megörült, mert ugy gondolta, most van alkalma rá, hogy tudományát megmutassa s a király
kegyébe jusson, a mitől nagyon sokat várt.
Hogy rövid legyek,
királyi lakomát készítettek, még pedig kandalló mellett, mert
tél volt, már
pedig a magyarok tél
idején fűteni szoktak, kisebb vagy nagyobb mértékben, a szerint,
hogy
mily hideg van és
mennyire fagy; néha még alusznak is a fűtött szobában, pedig ez
árt az
egészségnek, mert a
kandalló sűrű gőze megzavarja a test lélekzését és ellepi az
agyvelőt, a minek rendesen fejfájás
a vége.
Mikor már asztalhoz
akartak ülni, a királynak bejelentették, hogy Gattus János a
várban
tartózkodik, s hogy meg
kellene hivni a lakomához, hogy vitatkozzék vele, a mit a király
rendkivül szeret, de
különösen az étkezés alatt, mert máskor egyéb dolgait is alig
hogy elbírja végezni. A király
meghivására helyet foglalt a király asztalánál, a melynél a
pécsi püspök, az esztergomi érsek, -
mindkettőnek János volt a neve - továbbá még egy másik püspök,
Thúz János és Galeotto ült.
A lakoma királyi fényüzéssel folyt, mert a magyarok
ételnek-italnak túlságosan bővében
vannak, a boruk is sokféle; s a magyaroknak az a szokása, mint a történelem szerint
Galienus római császáré, hogy a fényesebb lakomák alkalmával
többféle bort szoktak feladni.
Gattus az ételtől,
italtól és a kandalló melegétől erősen nekibátorodott, mert,
mint Ovidius
mondja, a bor bátorságot
önt az emberbe, s a lakomának végét sem várva, elkezdett magáról beszélni, tudományát
fitogtatta, s azt erősitgette, hogy a hittudomány egész terén
nincs semmi, a mit ő ne tudna,
minden bonyolult kérdést, bármi legyen is, megfejt és mindenre
kész
Mátyás pedig, mint éles
eszű ember, a ki jól ismeri a mai hittudósok rendes szokását, hogy csak a
nagy és bonyolult kérdéseket szokták feszegetni, csak Tamásnak
és Scotusnak a
Szentháromságról, az attributumokról és az Oltáriszentségről
szóló fejtegetéseit tartják tanulmányozásra
méltónak, az erkölcstani kérdésekkel s a szentirás
magyarázatával
pedig mit sem törődnek,
Gattust, a ki oly sokat ígért magáról, azonnal hizelkedő
szavakkal
megszólította, és
kérte, oszlassa el azon kételyét, a mely oly rég fogva tartja
lelkét, mert még
soha senki sem tudott
kielégitő feleletet adni e kérdésben. “Sokat gondolkodtam
rajta, hogyan lehetséges, hogy
Krisztus az Isten és ember, a ki mindent igazságosan és bölcsen
cselekedett, némely dologban, a mint
látszik, még sem tartotta meg az igazságot, mert az igazság
mindig az érdem szerint méri a
jutalmat. Mert ha valaki az egy fillérre méltónak aranynyal, az aranyakat érdemlőnek
fillérrel fizet, ki ne látná, hogy ez az igazság súlyos
megsértése? Már pedig az evangéliumok
bizonyítják, hogy Krisztus így cselekedett, mert Péternek és
Jánosnak, a kiket egyéb apostolai
között legjobban szeretett, nem mérte igaz mértékkel a jutalmat.
Péter elárulta, megtagadta s
esküvel erősitette, hogy Krisztust nem ismeri s mégis a pápaság
legfőbb méltóságával tüntette
ki, Jánost pedig a ki mindhalálig hű maradt Krisztushoz, úgy hogy semmi fenyegetés,
halálfélelem vagy veszedelem sem tudta eltántoritani tőle,
jutalom és kitüntetés nélkül
hagyta. Hogy magamról vegyek példát, ha nekem volna két katonám,
az egyik mindjárt a háboru és
ütközet kezdetén megszöknék; a másik pedig a legvégsőig
kitartana mellettem és soha sem
hagyna el, én azt a szökevényt és árulót gyalázatosan
megbüntetném, talán akasztófára is
huzatnám, a másikat pedig, a ki velem maradt és minden
veszedelemben hűségesen velem
tartott, jutalmakkal s tisztséggel tüntetném ki, s úgy hiszem,
mindenki helyeselné eljárásomat.
Mert ha a szökevény kapná a jutalmat, a hű és vitéz pedig
kitüntetés nélkül maradna, ki ne
látná be, hogy ily módon a vitézséget megfosztanám jutalmától,
s a gyávaságra még nagyobb
ösztönt adnék. A mint tanitóimtól hallottam, Cicero mondása, hogy az elismerés
sarkalja az embert a cselekvésre, s mindenkit a dicsőség biztat a
törekvésre.
Már pedig Péternek a
pápai méltósággal való kitüntetése, János mellőzése nem
annyit jelent-e, mint buzditást a
tanitványok részére, hogy csak kerüljék az üldözést,
meneküljenek a kinzások elől, ne tűrjenek el
semmi szenvedést, hanem szökjenek meg bátran s tagadják meg
Krisztust.
Ezt akartam mondani és
várom a magyarázatát Mert azt nem birom elhitetni magammal, hogy Krisztus ezt ok nélkül
cselekedte. Mert a mi e kérdésben az igazsággal ellenkezőleg
látszik előttem, nem az isteni
igazságtalanságnak, hanem a saját tudatlanságomnak rovom fel.” Gattus János erre a
király beszédét rendre pontról-pontra megismételte, hanem mikor
a
czáfolásra és a homály
megmagyarázására kerűlt volna a sor, igen kinosan és zavarosan
kezdett beszélni és azt
állitotta, hogy az isteni titkok okait nem kell minden áron
feszegetni.
“Ez a kérdés miért
jutalmazta Krisztus Pétert, s miért nem Jánost, nem tartozik az
emberi
értelem körébe.
Felülhaladja a hittudósok tudását, mert ezt a nehéz és
rejtelmes titkot Krisztus magának tartotta fenn, s
még soha senki sem merte kérdés tárgyává tenni. Nincs-e rá
példa korunkban, de meg a
régibb időkből is, hogy az ily kérdéssel bajlódók közül mily
sokan esnek tévedésbe. Kérem tehát
királyi Felségedet, ne hozzon elő ilyen isteni titkokat, a melyek
ugy is megfejthetetlenek, s csak
arra valók, hogy zavarba és tévedésbe ejtsenek bennünket.” Mátyás király Gattus
ezen szavainak hallatára igy felelt: “A mit én szóba hoztam, az
nem isteni titok, a melynek
okát egyáltalában ne tudnánk felfogni, hanem erkölcsi kérdés,
a melyet egy képzett ember
könnyen megérthet.”
Gattus haragra lobbanva
válaszolt: “Nem rád tartozik, hogy a hittudomány körét
kiszabjad, én értek a dologhoz, mert
még senkivel sem találkoztam, a ki hittudományi kérdésekben
velem síkra mert volna
szállani. Mert, ugy gondolom, ebben az isteni tudományban nincs
egyetlen pont, a melyet ne tudnék.
Átkutattam az összes könyvtárakat, hanem erre a kétséges
kérdésre sehol sem találtam
feleletet.”
Mátyás király erre igy
szólt Gattushoz: “Én ugyan hittudományi és egyéb tudományos
könyvet nem sokat
olvastam, mert mint gyermek jutottam a királyi méltóságra s igy
sok közül
keveset tanulhattam, s
különben is inkább a katonai tanulmányokkal foglalkoztam, hanem
azért mégis ugy
gondolom, hogy ennek a kérdésnek a magyarázata könnyen
megtalálható.”
Gattus türelmetlenül
szakitotta félbe a király szavait s igy szólt: “Hagyj fel ezen
véleményed-
del, már egyszer
mondtam, hogy sehol sem található!”
Mátyás király erre
előhozatta Szent Jeromosnak Jovinianus ellen irott munkáját, a
melyben a
következő sorok
olvashatók. “Krisztus tizenkét apostola közül azért választott
ki egyet s tette
valamennyi fejévé, hogy
igy a szakadásnak elejét vegye. De miért nem Jánosra esett a
választás, a ki
ártatlan volt? A kor határozott, és Péter volt az idősebb. Hogy
ne egy ifju,
félig-meddig gyermek
kerüljön meglett koru férfiak élére és hogy a jó Mester, a ki
tanitványai
czivódásának véget
akart vetni s ezért azt mondta nekik: “Az én békémet adom
nektek, békémet hagyom rátok, a ki
nagyobb akar lenni közületek, legyen a legkisebb,” azt az ifjut,
a kit annyira szeretett, a
többi gyülöletének tárgyává ne tegye. Az egyháztörténelem a
legvilágosabban tanusitja, hogy
János akkor még valóságos gyermek volt, mert hiszen egész
Trajanus császár uralkodásáig
élt, azaz Krisztus kiszenvedése után a hatvannyolczadik
esztendőben halt meg, mint ezt a
“Hires férfiakról” czimű könyvemben magam is röviden
megirtam. Péter apostol, János is az,
csakhogy Péter csupán csak apostol, János pedig apostol,
evangelista és próféta egy személyben.
Apostol, mert ir az egyházközségekhez, evangelista, mert
evangeliumos könyvet irt, a mit a
tizenkét apostol közül, az egy Máté kivételével, egy sem tett
meg, mint prófétának
látomásai voltak Pathmos szigetén, a hova Domitianus császár
vitette számüzetésbe, hogy Uráért
szenvedjen, s az ezekről szóló könyve a jövendők mérhetetlen
sok titkát tartalmazza.” - Ennyit
ir Jeromos, a ki felerészben meg is oldja a kérdést, másrészt
pedig arra ösztönzött, hogy a
hátralévő részt magam iparkodjam megfejteni. A bűnös, áruló
és szökevény Pétert Krisztus a pápai
méltóságban azért tette az ártatlan János elé, hogy a
bűnösöknek reményt nyujtson a
bocsánat elnyerésére. Mert a bűnös és áruló Péter, a ki mint
feleséges ember ismerte az emberi
gyengeséget és a szenvedély hatalmát, mestere példáján
indulva, a ki tanitványa bűneit,
mikor keservesen megsiratta, megbocsájtotta s többé nem tekintette vétkekül, - könnyebben
bocsánatot s feloldozást adhat a bünökbe s szenvedélyekbe merült embereknek, s kegyesebben
bánhatik a megtérő bűnösökkel. Ha azonban az ártatlan és a hitben állhatatos János
lett volna az egyház fejévé a kötés és oldás hatalmával, ő,
a ki soha sem ismerte meg a
szenvedély kisértését és erejét s a kit semmi szenvedés sem
tudott
Krisztustól elszakitani,
- minden embert olyanná akart volna tenni, a milyen ő maga volt és
a
Krisztustól és a hittől
eltévelyedetteket s a bűnös szenvedélyűeket ridegen
visszautasította
volna magától. Azt
hitte volna, hogy az emberek nem gyengeségből, hanem rosszakaratból
vétkeznek s könnyeikkel
csak úgy szinlelik a bánatot. Nagyon is világos tehát az oka,
hogy
miért nem János, hanem
Péter lett az egyház fejévé, s ezt a kérdést te, Gattus János,
mégis a megfejthetetlen isteni
titkok közé számitottad.”
E szavakkal a lakoma
véget ért, és Mátyás király éleseszűsége nagy bámulatra
ragadott
bennünket.
Forrás: Galeotto Marzio könyve Mátyás királyról
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése