Egy bölcs cselekedet.
Ujesztendő napján,
Krisztus körülmetélésének ünnepén, a magyarok ajándékot
szoktak osz-
togatni, hogy az uj év
szerencsés legyen. A “strena” a “strenua” azaz “dextra”
szóból szárma-
zik és “donum”-ot
(ajándék) jelent, a mely szó hasonlit a göröghöz, görögül
ugyanis
“δωρον”-nak
nevezik a “donum”-ot vagyis az olyan ajándékot, a melyet kézbe
adnak. Ezért
mint Vitruvius épitész
tanusitja, a “τετραδωρον” négy arasznyi nagyságú
téglát jelent.
Szokásban van, hogy a
királytól is ajándékot kérnek, ugy, hogy mindenki a saját
mesterségének
szerszámait eléje tartja: a kürtös kürtjét, a trombitás
trombitáját, a lantos
lantját, a szakács
fazekát és husos villáját, a többiek pedig a saját
foglalkozásuknak megfelelő szereket viszik eléje. A
király nehány aranyat vetett a fazékba, a kürtbe és trombitába
és a többi szerszámba is
beledobta a megfelelő ajándékot, még a királyi pinczemester is megismerte a pengésén,
hogy pénz hullott a kancsójába. A sok ajándékozás késő estig eltartott, mert nagyon
sokan várakoztak a király bőkezűségére. Galeotto Marzio szintén
jelen volt, nem azért, hogy
ajándékot nyerjen, hanem hogy a király ajándékait tréfáival
fűszerezze, hogy a király ily nagy
bőkezűsége ne legyen vidámság hijján. A tréfával és
vigsággal eltelve s a királyi ajándékkal
megtisztelve mindenki jó kedvében volt. Erre a király Galeottohoz
fordult s igy szólott: “Hát
te miért nem nyujtod elém szerszámaidat, hogy ajándékot nyerj?
Látod, hogy ezek fazekat,
kancsót, kürtöt, a pinczemesterek itczét, a kocsisok lóvakarót,
a szabók tűt és ollót, a csizmadiák
dikicset és árt nyujtottak elém és mindegyik megkapta a maga jutalmát.” Galeotto
azt felelte, hogy nincsenek vele a szerszámai. A király erre igy
szólott: “A te szerszámaid a
könyvek, a melyeket irtál, s a melyek könyvtáramat diszitik.”
Galeotto e szavak hallatára
megparancsolta fiának, Jánosnak, hogy “Az emberről” és “A
köznép előtt ismeretlen dolgokról”
czimű műveit hozza elő a király könyvtárából. A mint ezeket
oda vitték, Mátyás király
bölcsesége akkor nyilvánult meg leginkább, mert mindenki előtt
nyilván mutatta, hogy a
szakácsokat, kocsisokat s más efféle embereket nem szíve
sugallatából, hanem nemzete szokása
folytán jutalmazta meg, a tudós férfiakat azonban nem valami
szokás kényszeréből, hanem
lelke hajlama szerint becsüli. Mert a könyveket aranynyal és
ezüsttel halmozta el és nagy
mennyiségű pénzt tett hozzá, úgy, hogy Galeotto egymaga több és értékesebb ajándékot
kapott, mint a többiek összevéve. A királynak ez a tette nyiltan
mutatta, hogy sok embert csak
szükségből tart magánál, mert nem lehet el szolgálatuk nélkül,
a jelesség bármely ágában
kiváló férfiakat azonban lelke ösztönéből tiszteli és becsüli
és méltó ajándékokkal
jutalmazza; mert hisz amazok, bár kértek, még sem sokat kaptak,
Galeotto pedig, a ki egy szót sem
szólt és ilyesmit nem is remélt, de nem is óhajtott, az ajándékok mennyisége és értéke
tekintetében a megajándékozottak közt a legelső helyre került.
Hogy pedig mily lényeges
dolog az, ha valaki valamit nem megcsontosodott szokásból, hanem
lelke ösztönéből
cselekszik, ennek megitélését ezen könyvem olvasóira bizom, mert
az egyik az állatokkal, a másik
pedig az istenekkel közös bennünk.
Forrás: Galeotto Marzio könyve Mátyás királyról
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése