Egy bölcs cselekedet.
János, családi nevén
Vitéz, a mi latinul milest jelent, az egyházjogban és humanisticus
tanulmányokban képzett,
nyulánk s szép termetű, korán megőszült, éles eszű ember,
annak idején Galeottonak tanitványa
volt és nála lakott, hanem Mátyás királynak nem volt kedves
embere.
Rokona volt János
esztergomi érseknek és a másik Jánosnak, a pécsi püspöknek a
kik,
nagy veszedelmükre,
mindketten a lengyel királyhoz pártoltak át Mátyástól, és igy
ugy
látszott, hogy a
rokonság révén az ifjabb Vitéz Jánosban is maradt valami a régi
ellenséges
érzésből, mert
ritkaság, hogy valaki hamarosan eltérjen családja hagyományaitól.
Ezért a
király nem szivesen
hallott ezen emberről.
Történt azonban, hogy
Galeotto Marzionak, a kit a király egyetemes képzettségeért,
tréfás és
elmés beszédeért igen
szeretett, élete és vagyona végső veszedelembe jutott és “A
köznép
előtt ismeretlen
dolgokról” czimű könyveért, mint eretneket elitélték, hanem
ügye végre a
nagy tudós IV. Sixtus
pápa elé került s az ő parancsára kibocsátották gyalázatos
börtönéből és Rómába ment. Itt sok
versenytársa és halálos ellensége akadt; hanem a pápa, a ki
Galeottot tudománya szerint
becsülte, előbbi állását és javadalmazását visszaszerezte
neki és feloldotta az itélet alól ugy,
hogy Sixtus segitségével s itélete és tekintélye folytán
Galeotto visszanyerte előbbi méltóságát és
vagyonát. A pörös eljárás alatt, - mert az ügy sokáig
elhuzódott, - Vitéz János sokat fáradozott,
részben Galeottohoz való régi barátságból, részben Mátyás
király kedvéért, a kiről
tudta, hogy Galeotto becsületességeért és rendkivüli
tudományáért kedves embere. Kieszközölte,
hogy Galeotto Rómában mindent megkapott ingyen, a mire csak becsülete s gondtalan
élete szempontjából szüksége volt.
Galeotto azután Mátyás
királyhoz sietett, s rendre mindent elbeszélt neki, elmondta
remény-
kedését és
kétségbeesését, a király pedig komoly megilletődéssel
hallgatta, hogy a buta tömeg kegyetlenül meg akarta
ölni, a tanultabbak és nemesebb gondolkozásuak azonban megsajnálták és pártját
fogták.
Ezen hosszú elbeszélés
alatt, - mert a király mindent elejétől hallani akart, - Vitéz
János is
szóba került, hogy a
király kedvéért mennyit tett Galeottoért. A király erre teljesen
megszűnt
haragudni Jánosra és
mikor Magyarországra visszatért, kegyesen fogadta és értésére
adta,
hogy soha sem fogja
elfelejteni, mit tett Galeottoért, az ő becsületére. Valóban igy
is csele-
kedett, mert Vitéz
Jánost először fontos dologban követül küldötte
Francziaországba, majd
mikor onnan haza jött,
egy igen gazdag püspökséggel tisztelte meg. Most is szerémi
püspök.
Hogy Szerém városa, - a
mely egy hegynek is nevet adott, - attól a hajdani Sirmustól, a
triballok királyától
vette-e nevét, most nem vitatkozom róla. Egy pár dolgot azonban
fel-
emlitek, a mit a régiek
vagy nem ismertek, vagy elhallgattak, vagy nem is láttak, mert akkor
még meg sem volt. Mert
hosszu idő forgása sok oly dolgot vet felszinre, a mit azelőtt
sohasem látott az ember, és
viszont számtalan azelőtt ismeretes dolgot teljesen megsemmisít.
Hogy a szerémi-hegy boráról
ne is beszéljünk, a mely oly kellemes, hogy széles e világon
nehezen akad párja, vagy hozzá
hasonló, hogy tökféle körtéjét se emlitsük, a mely oly nagy,
hogy egy szemet belőle alig lehet
két kézzel átmarkolni: csak egy hallatlan s csodálatos dologról
teszek emlitést, a mely
állitólag sehol másutt nem található. Itt ugyanis az arany
cserje módjára terem és a kerti
spárgához hasonlit, néha pedig, mint a szőlőkacs a tőke körül
csavarodik, s rendesen két könyöknyire
is megnő, a mit gyakran láttam a saját szememmel. Hanem ez a spárga-formáju, vagy a
szőlőtőkén termő kacs-alakú arany nem teljesen tiszta, hanem
olyan, mint a rhénesi (rajnai)
arany. Azt beszélik, hogy az ilyen természetes aranyból készült
gyűrű meggyógyítja a
szemölcsöt, az ilyen gyűrű pedig nagyon könnyen készül, mert
ugyan micsoda fáradságába
kerül az embernek, ha az aranyszálat az ujjára csavarja? Különben nekem is van egy ilyen
arany-cserje-ágból készült gyűrűm.
Ilyen vidék püspöki
méltóságával tüntette ki Mátyás király Vitéz Jánost, mert a
király senkit
sem hagy jutalom nélkül,
ha igaz ok van rá.
Forrás: Galeotto Marzio könyve Mátyás királyról
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése