Egy tréfás mondás.
Mátyás udvarát sok
tisztelője és udvari embere látogatta; ezek közül a
tapasztaltabbak egyalkalommal fennhangon
kezdtek beszélni némely papok hibáiról, - mert épen akkor néhánygazdag egyházi férfiú
érkezett a királyhoz. Magyarországon ugyanis tizenkét püspökség
van,melyek annyira gazdagok,
hogy katonaságuk nagy száma, jövedelmeik nagysága s terményeikbősége folytán a
legtöbb püspökséget valóságos fejedelemséghez lehet
hasonlítani. Tényleg úgy is viselkednek, mint
ha fejedelmek lennének; a királyi tanácsban az első helyen űlnek, nagy és pompás udvart
tartanak, és nagy fejedelmek szokása szerint csak akkor esznek vagy
isznak meg valamit, ha
valaki előre megkóstolja. Sok apátság is van az országban,
legkiválóbb a Pannoniában
született Szent Márton apátsága, továbbá több prépostság,
valóságos urodalmak.
Még folyt a beszéd a
rossz papokról, mikor Mátyás király közéjük lépett, s mikor
megtudta, mi a beszélgetés
tárgya, mint elmés és tréfás ember mosolyogva így szólott:
“Nem tudom, vajjon igazán rossz
embereknek kell-e tartanunk azokat, a kik kerülik a pokol kínjait,
mert a pokolban minden csak
csupa baj és bűn. A pokolra juttató bűnök kerülését okos
dolognak kell tartanunk, de vajjon ezek
közül a papok melyeket kerűlik? Lássuk csak a legfőbbeket, s
azonnal megvilágosodik a
dolog. A kevélységet nem kerülik, sőt ha meghalt volna is,
feltámasztanák ruházkodásukkal és
járásukkal. A haragot nem kerülik, hisz csak egy kis szigorúságnak tartják, ha
cselédségükkel vad indulatossággal bánnak, kegyetlenkednek velük
s végre halálra veretve megölik őket.
Szinte restellem felemlíteni néhány püspök véres
kegyetlenkedését és szörnyű vadságát, a
melyről, úgy hiszem, a napokban mindnyájan hallottatok vagy
láttátok is; pedig Pál apostol, mikor
a püspököket tanítja, a többek közt azt is előirja, hogy a
püspök ne legyen verekedő. A
fösvénységről soha sem tudnak leszokni, mert hisz tisztességes
és tisztességtelen útakon, az
isteni szolgálatot elhanyagolva, a saját híveiket zsarolva,
továbbá uzsorával, és - hogy egyházi
kifejezést használjak - simoniával becstelenítik meg az imádság
házát és a felszentelt
templomokat. Ugy tapasztaljuk, valami előkelő dolognak tartják a
torkosságot és a nőknek való
túlságos hódolatot, a mit az ifjabb nemzedék fényűzésnek
nevez, mert hisz a fényűzés fogalma
minden túlhajtott dologra ráhúzható. Az ügyes szakácsok, a
válogatott étkek, bizonyos személyek
s más becsületes néven meg sem nevezhető dolgok sokasága mindezt fényesen mutatja. A
gyűlölködést, mások rágalmazását csupán ügyes
diplomacziának, világi bölcseségnek
tartják, s így másokat eltiporva magukat akarják előtérbe
tolni.
Különben csak azt kivánom, hogy
ezt a vétküket egymás ellen fordítsák, a következő költői
mondás szerint: “a
szicziliaiak semmit sem ismertek, a mi jobban gyötörte volna a
zsarnokokat, mint az irígység”. A
tunyaság pedig, a mit a görögök ακηδια-nak hívnak, úgy
elfogta őket, hogy mindig lusták, álmosak,
és az isteni szolgálattal mit sem törődve, rendesen délig
elnyújtózkodnak az ágyban.
Csak az okosságuk és életrevalóságuk jelének tartják, ha
tettetik s külsőleg derék
embereknek mutatják magukat, ha szívük mást érez, mint a mit
szóval mondanak és ha valakit
álnok hízelgéssel behálóznak. Hanem, hogy az igazat megvalljuk,
van egy dolog, a mitől
nagyon fáznak, szörnyen rettegnek, a mit éjjel-nappal minden módon
s nagy igyekezettel
kerülnek, még a színétől is félnek és borzadnak, és soha
semmi kéréssel, fenyegetéssel,
okoskodással vagy példaadással rá nem lehetne venni őket, hogy
ezt megkedveljék. Azon dolgokról
beszélek, a melyeket a pokol kínjai közé számítanak”.
Mindnyájan kíváncsian kérdeztük,
hogy mi lehet ez az egyetlen dolog? Mátyás így felett: “A
szegénység az, a mitől a papok
annyira irtóznak. Már pedig, hogy ezen bajnak a pokol állandó
fészke, Vergilius költő
bizonyítja, Aeneisének VI. könyvében, ahol a pokol vagyis alvilág
tornáczának Egyházi méltóságok
áruba bocsátása. szörnyűségeit felsorolja és hozzáfűzi: itt
van a rosszra csábító éhség és az utálatos szegénység”. Így
tette csúffá Mátyás király csipős beszédével a haszontalan
papokat.
Forrás: Galeotto Marzio könyve Mátyás királyról
Forrás: Galeotto Marzio könyve Mátyás királyról
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése